Erasmus+2024–1-CZ01-KA121 Informace o škole – Projekty – Erasmus+

Do Turecka s Erasmem+

Turecké dobrodružství žáku střední i vyšší školy už před nějakou dobou skončilo, pojďme se ohlédnout za celým třítýdenním projektem. Naším domovem bylo půvabné, přímořské jihovýchodní město Mersin. Na první pohled moderní rychle rozvíjející se město, které je v jádru okouzlující a se spousty pohádkových míst k uklidňu­jícímu trávení volného času.
Náš hotel, Merada Suite, se nacházel blízko k pobřeží. Název hotelu je výstižný, jelikož slovo “suite” je v překladu “apartmá”. Apartmány nás zaskočily svou velikostí, byly nadmíru prostorné, ale také útulné.

Domov pro seniory, kde jsme vykonávali svou praxi, ovládlo nadšení a energie českých studentů. Se seniory jsme hráli hry, tancovali a zpívali. Probudili jsme v nich nesmírnou energii, která nám dala motivaci v naší práci. My jsme si však také našli čas na sebe a objevili krásy nejen Mersinu ale i okolí, čímž jsme poznali velmi odlišnou kulturu, a to vše díky projektu Erasmus+.

Marie Sokolová, 3.A

Erasmus v Bydhošti: Tři týdny praxe, poznání a přátelství

Město

Pohádkové město Bydhošť, ležící na soutoku řek Brdy a Visly, je ohromující směsicí gotické a secesní architektury. Známé je především díky zdejšímu kanálu spojujícímu řeky Vislu a Odru, díky kterému si získalo přezdívku „Polské Benátky“.

Po celou dobu stáže nám byl k dispozici Adam Plotnicky, který nás seznámil s městem. Ukázal nám plno krásných historických budov, a především jejich kostel, který byl krásně barevný uvnitř. Dozvěděli jsme se tak mnoho zajímavých informací o zdejší architektuře a o místních obyvatelích. Cestovat bylo možné jak tramvají, tak trolejbusem. Velmi se nám tam líbilo.

Ubytování

Byli jsme ubytováni v hotelu Brzoza, který byl vzdálený asi 20 minut od Bydhoště. Byl to krásný 4* hotel s wellnessem, který jsme pravidelně využívali. Snídaně byly velmi bohaté na způsob švédských stolů. Každý si tam našel, na co měl chuť. Na večeřích jsme si pochutnávali, i když velmi častým jidlem byly řízky na různý způsob, ale na to jsme si časem zvykli. Pokoje byly nejčastěji po 2 nebo 3, což nám velmi vyhovovalo. Personál na nás byl po celou dobu pobytu velmi milý a pomáhal nám se vším, co bylo třeba.

Praxe

Naši praxi jsme vykonávali v Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy. Zde se nás ujala vrchní sestra Mirka, která nám vše ukázala, vysvětlila, domlouvala různé konzultace a cvičení. První týden jsme byli na Kardiologic­kém oddělení, které se skládá z ambulantní části, lůžkové části a JIP. Zkoušeli jsme si ošetřovatel­skou péči, pomáhali při krmení, dívali jsme se na převazy, dělali odběry glykémie a také jsme připravovali spousty infuzí, což nám velmi pomohlo v naší profesi.
Druhý týden jsme si zkusili urgentní příjem, kde jsme pochytili mnoho nových zkušeností. Velmi často jsme dělali pod dozorem sester odběry a také EKG. Třetí týden probíhal na oddělení chirurgickém. Staniční sestra nám připravila přednášky na téma ošetřování ran, stomie apod. Ujala se nás také rehabilitační sestra, která nám přiblížila více svou práci a taky nás obeznámila s edukací pacientů po bariatrické operaci. Díky internistovi Přemkovi jsme měli možnost nahlédnout do Simulačního centra, kde trénují polští studenti na praxi. Někteří si vyzkoušeli manipulaci s laparos­kopem, někteří zase rozpoznávali dýchací problémy. Přednáška pro nás byla velmi zajímavá a naučná. 

Náš den na praxi

Naše praxe začínaly v 8:00, kde jsme se u šaten potkali s Mirkou, která nás zavedla na jednotlivé oddělení. Naší náplní práce bylo měření vitálních funkcí, chystání infuzí a antibiotik, odebírání glykémií a krve, hygienická péče u inkonti­nentních pacientů, krmení a také jsme točili velmi často EKG. Holky z VOŠ měli možnost vyzkoušet a protrénovat si zavádění PŽK.
V průběhu dne jsme si zjišťovali informace o jednotli­vých činnostech prováděných na daném oddělení. Sestřičky byly velmi milé, takže nám všechno vysvětlily. Po praxi si pro nás přišla Mirka, která nás obohatila svou prezentací na různé témata týkající se kardiologie. Dala nám i nějaké materiály, které by nám mohly při studiu pomoct.

Volný čas

Po dobu pobytu jsme stihli výlet do města Toruň, kde jsme šli do výrobny perníků a každý z nás si jeden vyrobil. Ukázali nám také, jak perníky můžeme zdobit a také nám dali možnost ho i zkusit. Dále jsme se na vlastní pěst vydali do Gdaňsku, kde jsme šli k moři. A aby to nebylo jen tak, zastihla nás náhlá bouřka, po které se naštěstí vyjasnilo.
Nafotili jsme spoustu krásných fotek, které nám udělaly radost a někteří z nás navštívili i Harry Potter kavárnu, která nám přinesla velký, nezapomenu­telný zážitek. V průběhu pobytu jsme měli možnost si také zahrát bowling s Adamem. To jsme ale netušili, že je v něm Adam tak dobrý. Děkujeme za tyto krásné a nezapomenu­telné výlety.

Co nám Erasmus dal a vzal?

Spoustu z nás se naučilo novým věcem v rámci našeho oboru na praxi, seznámili jsme se s místními, poznali krásy města a taky jsme se navzájem spřátelili. Řekla bych, že velmi těžké pro nás všechny bylo nedostatek soukromí, na které jsme byli zvyklí. A taky nám samozřejmě chyběli naši nejbližší, ale i přes to jsme si Erasmus všichni moc užili a všem bychom ho doporučili, protože je to zážitek na celý život.

Za stážisty Natálie Čechová a Sára Vaňková

Inspirace ze severu – Job shadowing ve švédském Bodenu

Ve dnech 6. – 12. dubna 2025 jsme se dvě vyučující odborných předmětů zúčastnily profesní stáže typu job shadowing programu Erasmus+ na zdravotnické škole Björknäsg­ymnasiet ve švédském Bodenu. V rámci mobility jsme měly možnost nahlédnout do systému vzdělávání zdravotních sester ve Švédsku a získat cenné poznatky pro naši pedagogickou praxi.

Dojmy a zkušenosti první učitelky

Můj program se soustředil především na výuku psychologie, geriatrické péče, kulturní rozmanitosti a roli třídních učitelů.

Výuka psychologie byla vedená velmi moderním a dialogickým způsobem – se silným důrazem na sebereflexi, porozumění emocím a praktickém využití poznatků v komunikaci s pacientem. Lekce probíhaly formou diskusí, modelových situací i interak­tivních aktivit, které vedly studenty k hlubšímu pochopení lidského chování a vztahů.

Studenti jsou vedeni k empatii, komunikaci a schopnosti reagovat na specifické potřeby starších osob – to vše bylo patrné nejen v obsahu výuky, ale i ve způsobu práce vyučujících.

V oblasti multikultur­ního ošetřovatel­ství mě zaujalo, jak škola přirozeně propojuje odborné znalosti s kulturní citlivostí. Studenti se během výuky učí reflektovat vlastní postoje, pracovat se stereotypy a adaptovat péči podle kulturního a náboženského kontextu pacienta. Tyto hodnoty škola nejen učí, ale sama aktivně žije.
Velkým přínosem pro mě byla možnost poznat systém práce mentorů – (třídních učitelů), hlavní rolí je podpora studentů, jejich samostatnosti a zejména zodpovědnosti za své studium a dosažené výsledky. Inkluze je naprostou samozřejmos­tí, a to v takové míře, že nelze postřehnout, že nějaká vůbec probíhá. Vše je velmi přirozené, nenásilné, respektující možnosti studentů, ale i typ studovaného oboru a budoucí uplatnění absolventa.

Součástí mé stáže byla i účast na výukové aktivitě, kde se studenti seznamovali se specifickými profesemi ve zdravotnic­tví – asistent patologa, kde na této pozici pracují sestry a také s nemocničním kaplanem, který mluvil o duchovní péči a etických otázkách v péči o umírající. Šlo o hluboce lidské a silně inspirativní setkání, které studentům přiblížilo rozmanitost rolí v rámci zdravotnic­kého týmu.
V neposlední řadě mě oslovila i celková atmosféra školy – důraz na ekologické principy, otevřenost vůči inovacím a silné propojení s komunitou.

Dojmy a zkušenosti druhé učitelky

Tato stáž byla zaměřena na oblast vzdělávání v oboru ošetřovatel­ství a poskytla mi cennou příležitost seznámit se s metodami teoretické a praktické výuky v jiném evropském kontextu. Cílem mé stáže bylo nejen rozšířit odborné znalosti, ale také získat nové podněty pro zlepšení pedagogických postupů na naší škole.

Během pětidenní stáže jsem navštívila hodiny zaměřené na odborné předměty, kde jsem mohla sledovat způsoby práce s žáky a metody výuky, které jsou běžné ve švédském vzdělávacím systému. Zvláštní důraz byl kladen na propojení teoretické výuky s praktickým nácvikem, což jsem mohla pozorovat i během návštěvy zařízení, kde studenti vykonávají praktickou část svého studia. Měla jsem možnost sledovat, jak studenti pracují s pacienty a komunikují se zdravotnickým personálem, což mi poskytlo hlubší vhled do propojení teorie a praxe.

Jedním z hlavních témat stáže bylo multikulturní ošetřovatel­ství, kde jsem se seznámila s přístupy k práci s pacienty z různých kulturních, jazykových a náboženských prostředí. Tento aspekt vzdělávání považuji za velmi důležitý a plánuju ho více integrovat do výuky i na naší škole. Dále jsem se zaměřila na péči o seniory, kde jsem měla možnost pozorovat, jak švédský systém klade důraz na individua­litu, důstojnost a autonomii pacientů.

Kromě toho jsem měla příležitost diskutovat o švédském systému závěrečných zkoušek a hodnotícího systému, který se soustředí na rozvoj praktických dovedností, samostatnost studentů a schopnost reflexe. Tento přístup mě inspiroval k přemýšlení o možných inovacích v hodnocení studentů a podpoře jejich profesního růstu na naší škole.

Stáž mi poskytla cenné zkušenosti a podněty, které chci aplikovat ve své pedagogické praxi. Získala jsem nové perspektivy na organizaci a strukturu odborného vzdělávání, zlepšila své analytické schopnosti a interkulturní kompetence, a zároveň rozvinula své komunikační dovednosti. Zároveň mě tato zkušenost motivovala k hledání nových přístupů v oblasti výuky a hodnocení, zejména s ohledem na praktickou přípravu studentů a důraz na jejich samostatnost a odpovědnost v praxi.

Závěrem bychom chtěly vyjádřit upřímné poděkování všem, kteří se podíleli na organizaci a realizaci této mobility – kolegům z Björknä­sgymnasiet, zástupcům Erasmus+ programu i celému týmu naší školy. Týden v Bodenu pro nás znamenal nejen profesní růst, ale i možnost osobně poznat švédský přístup k výuce, praxi a komunitní péči. Odjížděly jsme inspirovány, obohaceny a motivovány k dalšímu rozvoji.

Tack så mycket, Boden! Děkujeme! Mgr.Nedbál­ková a Mgr.Matoušů

Stáž ve Finsku

Projekt Erasmus+ 2024–1-CZ01-K121-VET-000199365 p­řinesl ve školním roce 2024/2025 cennou příležitost pro dva učitele všeobecných předmětů naší školy. Odborná stáž se uskutečnila na začátku dubna 2025.

V rámci mobility se dva učitelé všeobecných předmětů zapojili do programu stínování na střední škole Vammalan Lukio ve finské Sastamale. Tento intenzivní program trval celkem 5 dnů a během této doby měli učitelé jedinečnou možnost pozorovat finský vzdělávací systém v praxi, seznámit se s inovativ­ními výukovými metodami a digitálními nástroji využívanými ve finském školství. Stáž ve Vammalan Lukio představovala výjimečnou příležitost pro učitele proniknout do hloubky finského vzdělávacího systému, který je celosvětově uznáván pro svou vysokou efektivitu a kvalitu. Během svého pobytu se účastníci stáže seznámili s každodenní výukou a pedagogickými postupy. Měli možnost pozorovat a diskutovat s finskými kolegy o různých přístupech ke vzdělávání, metodách hodnocení a využívání moderních technologií ve výuce.

Pedagogický sbor finské školy byl mimořádně vstřícný a ochotný sdílet své zkušenosti. Hlavním cílem bylo získat nové pohledy a praktické zkušenosti, které by mohli později implementovat do svých výukových aktivit. Stáž přinesla učitelům cenné zkušenosti a podnítila rozvoj jejich profesních dovedností. Získali hlubší znalosti o finském vzdělávacím systému a inovativních metodách výuky, což jim umožňuje významně obohatit své teoretické i praktické výukové aktivity. Zkušenosti získané během stáže se staly hodnotným zdrojem inspirace, který mohou předat svým žákům.

Projekt Erasmus+ opět prokázal, že mezinárodní mobility jsou nenahradi­telným nástrojem pro profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Získané zahraniční zkušenosti, nové metodické postupy a inovativní přístupy významně přispívají ke zkvalitnění vzdělávacího procesu. Žáci, jako koneční příjemci těchto benefitů, tak získávají kvalitnější přípravu odpovídající současným požadavkům a budoucím výzvám na globálním trhu práce. Realizace podobných projektů je proto nezbytnou součástí moderního vzdělávacího systému orientovaného na kvalitu a konkurences­chopnost absolventů.

Mgr. Kozmík a Mgr. Dvořáčková

Erasmus+ Barcelona, Španělsko

Po dlouhé a pečlivé přípravě na stáž jsme dne 3. 11. 2024 vyrazily z nádraží Otrokovice směr Barcelona. V Břeclavi jsme přestoupily na vlak do Vídně a z HBF Vídeň jsme dorazily na Letiště Schwechat, které se nachází asi 30 km od Vídně. Tady probíhalo vše bez problémů až na zpoždění letu kvůli bouři nad Barcelonou. Po příletu na letiště El Prat a přepravě taxíky na ubytování do naší rezidence jsme mohly konečně jít spát. Cesta trvala velmi dlouho a byly jsme značně unavené. Měly jsme dvoulůžkové nebo třílůžkové pokoje a jídlo jsme si zařizovaly samy, takže za 3 týdny se z nás staly i kuchařky. K dispozici jsme měly kuchyň a ledničku jen pro naši skupinku. Samozřejmě jsme ochutnaly i místní kuchyni, například paellu, churros, mořské plody a spoustu jiného dobrého jídla. Navštívily jsme i místní trhy ve vyhlášené lokalitě La Rambla, což je hlavní a velmi rušná třída v centru města.
Barcelona je hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska. Má opravdu co nabídnout. Můžete zde navštívit spoustu krásných památek, jako je světoznámá Sagrada Familia nebo se jen tak proplétat uličkami Gotické čtvrti, obdivovat architekturu Gaudího. Po dobu naší stáže nám byli k dispozici naši česky mluvící delegáti Michaela a Martin Kondrysovi, kteří nám ukázali i nemocnici Sant Pau, zapsanou na seznamu UNESCO.

Volný čas

Během našeho pobytu v Barceloně jsme tedy objevovaly vše, co toto město nabízí. Navštívily jsme zmíněné památky a celou řadu dalších, chodily odpočívat na pláž Barceloneta a do parku Ciutadella. Jedno odpoledne jsme se vydaly i na Tibidabo, které nám ukázalo celou Barcelonu jako dlani. Nezapomenu­telná byla i návštěva akvária nebo vánoční vesničky, kterou moc doporučujeme. Někdy jsme jen tak lenošily u televize, společně vařily nebo připravovaly výstupy ze stáže. Celkově jsme se snažily volný čas využít na maximum i během týdne. Barcelona je plná skvělých možností a my na ni dlouho nezapomene­me. 

Naše praxe

První domov pro seniory

V prvním domově, kde pracovaly Kačka, Elenka, Lucka, Anet, Verča a Aďa, jsme pečovaly zejména o pacienty s demencí. Střídaly jsme se ve dvou směnách, a to ranní 8:00 až 14:30 a odpolední 13:30 až 20:00. Náplní naší práce byla převážně základní ošetřovatel­ská péče: hygienická péče, péče o lůžko, prostředí klientů, podávání jídla, pitný režim, péče o kůži, vyprazdňo­vání, polohování, podávání léků. Měly jsme připravené i aktivizace pro seniory. Když se zadařilo, viděly jsme měření fyziologic­kých funkcí a podávání léků parenterálně. Průměrný den v zařízení vypadal asi takto: ranní hygiena, snídaně, dopolední hygiena, dopolední rehabilitace a společný program pro klienty, oběd, odpolední hygiena, odpolední program klientů, večeře, hygiena a ukládání ke spánku. Velice mile nás překvapilo, s jakou láskou a precizností zde pečoval katalánský personál o klienty. Čas a elán, který věnovali klientům a přípravě kvalitního programu, v českých domovech opravdu neuvidíte.
To jsme právě mohly posoudit zejména na odpoledních směnách při aktivizačních cvičeních. Na programu bylo vše, co vás napadne – tance, zpěv, procházky, hry na trénink paměti, ale třeba i bowling. Přístup a vztahy mezi klienty a personálem byl velice blízký, dalo by se říci až rodinný. Běžná oslovení zahrnovala zdrobněliny jako drahoušku, miláčku a lásko.
Personál k nám byl velice milý a ochotný. Byl nám oporou při začleňování se do kolektivu, aktivit domova a osvojování si jazyků španělštiny a katalánštiny, která byla nedílnou součástí našeho pobytu. Pokud se ptáte, jaký je mezi nimi rozdíl, bohužel nevíme, ale snaha se snad počítá.
Jednou z největších výzev byla právě jazyková bariéra. Většina místních obyvatel anglicky příliš nehovoří a my, přestože jsme se pilně připravovaly, tak jsme španělštinu ovládaly jen ve velmi základní podobě. Počátky byly mírně řečeno frustrující. Běžné situace se stávaly komplikova­nými, když jsme se snažili domluvit s někým, kdo anglicky mluvil asi tak jako my španělsky. Vděčné jsme tak byly za kohokoli, kdo nám alespoň trošku rozuměl. Ovšem i tato jazyková zkouška v praxi byla nakonec velkým přínosem. V zařízeních nám naštěstí personál nejen ochotně pomáhal, ale zároveň se snažil mluvit pomalu a jasně, což bylo prospěšné pro naší španělštinu.

Druhý domov pro seniory

Chodily jsme na ranní a odpolední směny. Pracovní doba ráno trvala od 8:30 do 15:00 a odpoledne od 13:30 do 20:00. Cesta z ubytování nám autobusem bez přestupu trvala asi třicet minut. Zařízení mělo 9 pater, z toho 2 podzemní, kde se nacházela aktivizační místnost, jídelna, kuchyň, bazén, kadeřnictví, prádelna a několik pokojů pro klienty. Recepce, sesterna a kancelář ředitelky byly umístěny v přízemí, ve vyšších patrech byli ubytováni klienti. Dále se na patrech nacházela jídelna, která sloužila zároveň jako aktivizační místnost pro klienty, kteří by nezvládli chůzi do hlavní jídelny. Na praxi jsme dělali většinou odborné výkony, protože jsme byly přiděleny k sestrám, a to například ošetřování chronických ran, aplikace léků do očí, nosu, dýchacích cest, na kůži, měření glykémie. Připravovaly jsme léky na jednotlivé dny a pro jednotlivá patra. Klienti byli velmi milí, přátelští a snažili se naučit i pár jednoduchých slov česky. S personálem jsme měly obdobně výborné zkušenosti jako skupinka v domově číslo 1.

Co si odvážíme z Barcelony

K dnešnímu dni vám můžeme s jistotou říci, že Barcelona v nás zanechala hluboký dojem a zkušenosti jak v rovině profesní, tak osobní. Pokud se rozhodujete, zda se přihlásit na stáž Erasmus+, přičemž se bojíte jazykové bariéry či neznámého prostředí, věřte nám, že každý krok mimo komfortní zónu přináší něco hodnotného. Samy jsme poznaly, že s úsměvem na rtech, vzájemnou podporou, otevřeným srdcem a myslí není překážky, kterou bychom nezvládly. Tak naposled, adiòs Španělsko! ❤️

Za výpravu Erasmus+ všem děkují: Tereza Váňová, Olejníková Adéla, Kateřina Kolářová, Elen Pohanková, Veronika Boťová, Aneta Kobzáňová, Lucie Mišurcová, Natálie Dolanová, Kateřina Skovajsová, Veronika Gregorová 

Sdílet

Poslední úprava

Michaela Matoušů
SZŠ a VOŠZ Zlín —

Sdílet